1
استادیار حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
10.22080/lps.2020.16431.1156
چکیده
در این نوشتار به بررسی شیوه گزینش اعضای هیئتعلمی دانشگاهها در دو کشور افغانستان و ایران پرداختهشده است. از آن جا که دانشگاهها مراکز تولید علم و تربیت نیروی انسانی مسلح با دانش و فنآوری نوین هستند، لذا توجه به استخدام نیروی علمی متخصص ضروری است و از این لحاظ، آسیبشناسی روند موجود و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود روند استخدام هیئتعلمی مهم و ضروری است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق: توصیفیـتحلیلی به بررسی مقایسهای استخدام هیأت علمی در دانشگاههای افغانستان و ایران پرداخته و چنین نتیجهگیری شده است؛ اول: خلأها و نواقص قابل لمس در قسمت گزینش هیئتعلمی در افغانستان و ایران وجود دارد. دوم: با توجه به قوانین و مقررات حاکم در این دو کشور، دانشگاهها در عمل استقلال مالی و سازمانی ندارند و از این ناحیه آسیب جدی متوجه اهداف بزرگ دانشگاههای این کشورها گردیده است. سوم: دانشگاههای ایران به نسبت افغانستان از استقلال نسبی برخوردار هستند.
مولائی, آیت, خیراندیش, خداد. (1399). مطالعه تطبیقی استخدام هیئتعلمی دانشگاهها در افغانستان و ایران. پژوهشنامه حقوق تطبیقی, 4(2), 138-153. doi: 10.22080/lps.2020.16431.1156
MLA
آیت مولائی; خداد خیراندیش. "مطالعه تطبیقی استخدام هیئتعلمی دانشگاهها در افغانستان و ایران". پژوهشنامه حقوق تطبیقی, 4, 2, 1399, 138-153. doi: 10.22080/lps.2020.16431.1156
HARVARD
مولائی, آیت, خیراندیش, خداد. (1399). 'مطالعه تطبیقی استخدام هیئتعلمی دانشگاهها در افغانستان و ایران', پژوهشنامه حقوق تطبیقی, 4(2), pp. 138-153. doi: 10.22080/lps.2020.16431.1156
VANCOUVER
مولائی, آیت, خیراندیش, خداد. مطالعه تطبیقی استخدام هیئتعلمی دانشگاهها در افغانستان و ایران. پژوهشنامه حقوق تطبیقی, 1399; 4(2): 138-153. doi: 10.22080/lps.2020.16431.1156