تحلیل امکان سنجی حمایت حقوقی از علامت تجاری در متاورس از طریق نظام ثبت

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه حقوق خصوصی و اسلامی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

متاورس به‌عنوان یک دنیای مجازی موازی با محیط فیزیکی، فرصت‌های جدیدی را برای صاحبان کسب‌وکار فراهم می‌کند. اما ظهور این دنیای نوپا، چالش‌هایی را نیز برای دارندگان حقوق مالکیت فکری، به‌ویژه صاحبان علائم تجاری به وجود می‌آورد. این مقاله به بررسی نظام ثبت علائم تجاری در متاورس می‌پردازد و در تلاش برای پاسخ به این پرسش است که ضوابط ثبت علائم تجاری در محیط متاورس چیست؟ آیا برای بهره‌‌مندی از حقوق انحصاری در محیط متاورس، علائم تجاری باید مجدداً ثبت شوند؟ چه الزاماتی برای این ثبت جدید وجود دارد؟ ثبت علائم تجاری در محیط نوظهور متاورس چه تفاوتی با ثبت آن در دنیای فیزیکی دارد؟ به عبارت دیگر آیا ثبت علائم تجاری در محیط فیزیکی قابل تسری به متاورس است یا نیاز به ثبت جدیدی در این محیط داریم؟ با توجه به بررسی‌های انجام شده با رویکرد تحلیلی - توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه‌ای، ثبت جداگانه علائم تجاری در طبقات مربوط به کالاها و خدمات مجازی در متاورس ضروری است به این معنا که برای حمایت در متاورس، علائم تجاری باید در طبقات مرتبط با متاورس ثبت شوند، حتی اگر قبلاً در طبقات مربوط به محیط فیزیکی ثبت شده باشند. بنابراین، حمایت از علائم تجاری در متاورس به خصوص در حوزه ثبت علائم تجاری، نیازمند قوانین و مقررات جدیدی است که با درنظرگرفتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد این فضا تدوین شده باشد. برای مثال، تعریف مفاهیمی مانند متاورس، کالاهای مجازی، علائم تجاری مجازی و تعیین طبقات کالاها و خدمات مرتبط با این محیط باید مورد توجه قانون‌گذار قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Legal Feasibility of Trademarks Protection in the Metaverse Through Registration

نویسندگان [English]

  • Saeed Habiba 1
  • Mohammad Milad Khani 2
1 Private Department, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Private and Islamic Law, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The metaverse, as a virtual world parallel to the physical environment, presents new opportunities for business owners. However, the emergence of this new world also poses challenges for intellectual property rights holders, particularly trademark owners. This article examines trademark registration within the metaverse, addressing key questions such as: What are the specific regulations governing trademark registration in the metaverse? Is independent trademark registration required to secure exclusive rights in this virtual space? what criteria must be fulfilled? How does metaverse trademark registration differ from the registration in the physical world? Can existing physical world trademarks be extended to the metaverse, or is a new registration essential? Conducted through an analytical-descriptive methodology and library research, this study reveals the importance of distinct trademark registrations for virtual goods and services within the metaverse. To protect trademarks in this digital environment, registration in metaverse-specific classes is a must, regardless of prior physical world registrations. In order to protect trademarks effectively in the metaverse, it is essential to enact new laws and regulations that account for the unique characteristics of this virtual space. Fundamental concepts such as the metaverse, virtual goods, and virtual trademarks require precise definition, and appropriate classifications for metaverse goods and services must be established.

کلیدواژه‌ها [English]

  • metaverse
  • registration
  • trademarks
  • virtual goods
  • Protection